.....

Onrustig gevoel in je lijf, wat nu? Hier 3 tips om direct meer ontspanning te ervaren!

Mijn hoofd houdt niet op met malen, ik voel me onrustig.

Onrustig gevoel

Een onrustig gevoel dat door je lijf giert hebben we allemaal wel eens ervaren en meestal is er niet zoveel aan de hand. Maar wát nou als het je leven beheerst?

In deze blog vertel ik je wat het is om een onrustig gevoel in je lichaam te ervaren, wat de oorzaken zouden kunnen zijn. Maar beter nog zijn de 3 tips die ik je geef om direct meer ontspanning in je lichaam te ervaren!

Waar gaat deze blog over?
Mijn hoofd houdt niet op met malen, ik voel me onrustig.
Onrustig gevoel, focus op m'n ademhaling toch_

Een onrustig gevoel, wat voel je dan precies?

Inmiddels is het alweer bijna 4 jaar geleden dat ik regelmatig tegen mijn partner zei dat ik me zo onrustig voelde. Werkelijk iedere keer ging er een wenkbrauw omhoog en de vraag, maar wat is dat dan? En ik, onrustig als ik me al voelde, ja nou gewoon.. De onrust raast door mijn lijf.. Zegt evengoed dus helemaal niets voor iemand die dat gevoel niet kent. Heel fijn voor die persoon natuurlijk, maar persoonlijk voelde ik me zo onbegrepen.

Ik kon het wel uitschreeuwen van ellende. Het leek wel alsof mijn bloed 10x zo snel door mijn aderen stroomde, mijn hartslag was regelmatig sky high alsof ik een sprintje had getrokken en mijn innerlijke thermostaat was ook regelmatig van de rel. Van ijskoud naar loeiheet. Een hoofd dat niet kon stoppen met piekeren en van een mug een invasie van olifanten maakte. Om niets.. dacht ik ..

Wat zou een oorzaak kunnen zijn van een onrustig gevoel?

Dat nerveuze gevoel in je lichaam wordt zeker niet veroorzaakt “om niets”. Je lichaam probeert je iets te vertellen.

In mijn geval negeerde ik al lange tijd alle ‘zachte’ signalen die mijn lichaam had afgegeven om toch eens wat meer rust te nemen en vooral ook wat liever voor mezelf te zijn. En wellicht herken je hier ook wat in.

Stel je eens voor dat je lichaam je met dit onrustige gevoel wil vertellen dat je dingen doet die niet per definitie goed voor je zijn. Dat je uit je hoofd mag gaan en gaan voelen wat het is waar je blij van wordt, aan van gaat of dat je misschien teveel hooi op je vork neemt. Je mag dit gevoel ook als een uitnodiging zien om je af te vragen waar je energetisch gezien op leegloopt.

Je lichaam is niet tegen je namelijk. Want je lichaam, hoofd en geest zijn samen een prachtige eenheid, die als alles in balans is, er voor zorgt dat jij je beste leven kunt leven.

Je herkent waarschijnlijk de uitspraak wel, “Ik wil nog zoveel doen, maar dat lijf werkt niet mee”. En dan is de vorige zin waarschijnlijk een hele vriendelijke versie. Meestal zijn we niet zo vriendelijk voor onszelf, althans ik was dat niet. En soms nog niet.

De onrust giert door mijn lijf, ik word gek van dit gevoel.
Ik kan het wel uitschreeuwen, zo gestoord word ik van het onrustige gevoel in mijn lijf.

Wat te doen bij een onrustig gevoel?

Allemaal leuk en aardig die mogelijke oorzaken, maar je wilt natuurlijk van dit gevoel af en rap een beetje. Hieronder deel ik 3 tips met je die direct voor wat meer ontspanning kunnen zorgen. Wel wil ik je meegeven dat dit niet een ultieme quick fix is die al je problemen voor je oplost. Als je teveel hooi op je vork blijft nemen bijvoorbeeld, dan zal de onrust ook weer terugkeren. De uitnodiging blijft dus staan om op onderzoek te gaan wat het is dat je lichaam je probeert te vertellen. Daarover later meer. Eerst wat rust in je lijf krijgen!

1e tip: Binaural beats

Binaural beats waren mijn redding tijdens mijn burn-out! En nu nog, als ik me opgejaagd of onrustig voel dan druk ik m’n oortjes weer in, zoek een fijne binaural beats track op en voel de rust weer in mijn lichaam zakken.

Deze binaural beats zijn twee tonen die afgespeeld worden met een paar hertz verschil. In je ene oor hoor je een net wat andere toon dan in je andere oor. Omdat er een klein verschil in hertz zit maken je hersenen de ‘verschiltoon’ aan, een soort compensatiegedrag van je hersenen is dat. De frequentie van de ‘verschiltoon’ komt overeen met een bepaalde hersengolf. Er zijn verschillende hersengolven die horen bij diverse gemoedstoestanden. Je kunt je dus voorstellen dat je je gemoedstoestand dus kunt beïnvloeden door deze binaural beats te luisteren.

Om dus je stress te verlagen zou je binaural beats kunnen luisteren van 8 tot 14 hertz, de zgn. Alpha golven. Wil je nog een stukje dieper de ontspanning in dan kun je luisteren naar beats van 4 tot 8 hertz, de zgn. Theta golven.

Zelf zweer ik bij de Deep Relaxation van de Meditation Moments App. Die luister ik nog steeds regelmatig als ik me wat gestrest voel of wat dieper in m’n ontspanning wil zitten. Mocht je trouwens deze app willen proberen, stuur mij dan even een WhatsApp, want ik heb een leuke korting voor je. Ik ontvang ik hier overigens niets voor, ik ben gewoon enorm enthousiast over deze app!

Bij een onrustig gevoel helpt het om naar binaural beats te luisteren.
Uit je hoofd en in je lijf zak je door te aarden. Dit kan bijvoorbeeld door op je blote voeten in het gras te lopen.

2e tip: Aarden

De volgende tip die ik voor je heb is om te aarden. En nee je hoeft nu echt niet je voeten in een bloempot met potgrond te zetten, alhoewel.. je gaat daarmee ook uit je hoofd en in je lijf..

Zonder gekheid, aarden is niets anders dan uit je hoofd in je lichaam zakken. Daar zijn talloze oefeningen voor die in moeilijkheidsgraad nogal van elkaar kunnen verschillen.

Eén van de meest eenvoudige is de volgende. Schop je schoenen en je sokken uit en loop eens met blote voeten over het gras. Ga dan met je aandacht naar je voeten. Wat voel je? Is het gras nat? Of koud? Hoe is de drukverdeling op je voeten. Stabiel en stevig verdeeld over de hele voet? Of leun je juist meer op de binnen- of buitenkant van de voet? Observeer alleen maar, je hoeft er geen oordeel aan te hangen. Alles is namelijk goed. Loop eens bewust een paar minuten op je blote voeten door het gras of het zand en voel eens wat dat met je lichaam doet.

 

Bonustip!

Als je nou niet zo van het wandelen op blote voeten bent, wat ik ook begrijp, dan heb ik nog een bonustip voor je! 

Ga de natuur in! Kijk, luister, ruik en voel wat je ervaart in de natuur. Heeft het net geregend en ruik je die typische geur van natgeregend bos? Fluiten de vogeltjes? Welke bomen zie je? Of paddenstoelen? Voel je meer rust in je lichaam? Doordat je met alle zintuigen je wandeling maakt ga je uit je hoofd in je lichaam. Je zult merken dat er meer ruimte komt in je hoofd en daardoor meer ontspanning in je lichaam. Ze zeggen niet voor niets dat de natuur heelt!

Een wandeling in de natuur helpt ook bij een onrustig gevoel.
Check eens een paar keer bij jezelf in per dag. Hierdoor leer je de signalen van je lichaam te (h)erkennen en voorkom je het onrustige gevoel.

3e tip: Check eens in bij jezelf

Dan komen we bij de laatste tip van deze blog. Wat je vaak hoort van diverse professionals wat je moet doen als je een paniekaanval hebt is dat je je moet focussen op je hartslag of je ademhaling. De gedachte hierachter is dat je hartslag en ademhaling altijd in het hier-en-nu is.

Maar ik weet uit ervaring dat als je hartslag tegen het plafond zit, je ademhaling niet lager komt dan net boven je borst dat dat het allerlaatste is om je op te focussen. Je hoofd is niet rationeel genoeg op dat moment om dan in rust te zakken en versterkt juist het gevoel van paniek omdat je hartslag zo hoog zit en je ademhaling ook hoog zit. Daarmee wil ik niet zeggen dat andere professionals het fout hebben, het is gewoon een andere aanpak dat is alles. Je haalt er uit wat voor jou werkt.

Toilet oefening: rustig worden op de wc

Daarom heb ik een alternatief bedacht die voor mij en de dames in mijn praktijk heel erg goed werkt. Want op het moment dat de onrust door je lichaam giert en je geen tijd hebt (of kunt/wilt maken) om naar binaural beats te luisteren of een wandeling te gaan maken, kun je je wellicht wel even voor een paar minuutjes terugtrekken.

Ga bijvoorbeeld even naar het toilet. Vervolgens plant je je voeten goed op de grond, recht je je rug en leg je je handen op je borst, buik of bovenbenen. Net wat voor jou goed voelt. Dat is alles wat je hoeft te doen. Ga vervolgens met je aandacht naar je handen en voel eens hoe je handen aanvoelen. Zijn ze warm, zijn ze koud, voelen ze soepel of juist stijf. Alles is goed hierin. Gewoon even 30 tot 60 seconden met je aandacht naar je handen. Probeer dit een paar keer per dag te doen om zo een paar keer per dag even terug te keren in het hier-en-nu.

Van onrust naar ontspanning

We zijn nu aangekomen aan het einde van deze blog, waarin ik je heb meegenomen in wat een onrustig gevoel nu eigenlijk is en hoe je vrij snel weer terug naar ontspanning kan gaan. Ik hoop van harte dat je iets aan deze tips hebt gehad en zou het tof vinden om hieronder je reactie te lezen.

Mocht je nou hulp kunnen gebruiken om naar de diepere oorzaak van je onrust te gaan, stuur me dan eens een vrijblijvende WhatsApp om eens kennis te maken en te sparren. Je hoeft namelijk niet met onrust in je lijf rond te blijven lopen, weet dat! Ik denk graag met je mee en help je graag, eventueel met behulp van Sensitherapie (online of offline)!

2 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.